Aktivering af fartpilot på Fiesta 2009

Teknik hjørnet.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

Aktivering af fartpilot på Fiesta 2009

Indlægaf AndersB » man jul 02, 2012 4:22 pm

Hej Forum :-)

Er der nogen der har adgang til en tester? (Ford VCM + IDS)

Jeg vil gerne have aktiveret fartpiloten i min fiesta, men mangler en der kan uploade en modificeret asbuild.xml fil til PCM'en.

Jeg har rattet med de originale fartpilot kontakter fra en hugger, men mangler som sagt at få aktiveret softwaren i bilen...

Med venlig hilsen
Anders
Senest rettet af AndersB ons jul 04, 2012 10:20 pm, rettet i alt 1 gang.
AndersB

Re: Aktivering af fartpilot på Fiesta 2009

Indlægaf thomas » man jul 02, 2012 9:42 pm

Jeg er 99% sikker på at det ikke kan lade sig gøre at efter mont. org. fartpilot.
Har selv prøvet det og jeg kunne ikke få det til at virke...
Man har ikke samme muligheder som man har i en mondeo, s-max, galaxy, focus, c-max osv...

De gange vi har skulle mont. fartpilot i en fiesta, har vi brugt org. rat med fartpilot kontakter, men uorg. styring...
thomas

Indlægaf AndersB » man jul 02, 2012 11:34 pm

Hej thomas

Officielt har du ret, men hvis man graver lidt på nettet er der folk der har gjort det. Det skulle være muligt at aktivere bl.a. fartpiloten, indfoldning af sidespejlene og ambient light ved at redigere og uploade en xml konfigurationsfil v.h.a. Fords VCM tester. Konfigurationsfilen der skulle hedde noget i retning af asbuild.xml definerer hvilke features der skal aktiveres på bilen fra fabrikken, og gemmes i en eller anden Ford database op imod bilens VIN nummer. Så vidt jeg kan læse er det ikke noget Ford vil have man gør, da det jo lidt underminerer de forskellige udstyrsniveauer (Trend, Titanium o.s.v.) og de ekstraudstyrs pakker som de jo tjener penge på.

Så øvelsen går ud på at få fat i asbuild.xml konfigurations filen for min Fiesta's VIN nummer fra Fords database -det er der folk på nettet der kan klare (og måske nogen herinde?), redigere de korrekte bits og uploade den redigerede asbuild.xml fil til bilen. Hvilke features der er aktiveret skulle være angivet som en bit-string f.eks. "0001110101110101". Der er nogen der ude på nettet, der har fundet ud af hvilke bits der koder for fartpiloten o.s.v. ...

På min Fiesta fra 2009 mangler jeg således bare rettet med fartpilot kontakterne, led pærerene til ambient light i kabinen (jeg kan se at kabler og stik allerede er ført men ikke tilsluttet noget), og så vidt jeg ved sidder motorene til indfoldning allerede i sidespejlene. Så det er mere eller mindre et rent software problem at få tingene aktiveret :-)

Men som sagt er det mest fartpiloten jeg er ude efter ;-)

Mange hilsner
Anders
Senest rettet af AndersB ons jul 04, 2012 10:21 pm, rettet i alt 1 gang.
AndersB

Indlægaf thomas » tirs jul 03, 2012 7:10 pm

Det kan sagtens lade sig gøre at ligge asbuild.xml data ind med en ford tester, det kræver bare at man taster stelnummert ind på bilen og derefter får man asbuild.xml data på netop den bil, derefter kan den ligges ind med en Ford tester...
Man kan sagtens få asbuild.xml data fra en anden stelnummer, men så vidt jeg ved så skal motor, årgang osv. passe næsten overens med ens ejen bil, og man kommer jo til at se stelnummer osv. på den anden bil som man har lagt data ind fra...

Nu ved jeg ikke om det det ligefrem er netop det du mener.
Mener ikke du har andre muligheder med en ford tester udover at gøre på den måde jeg har skrevet, men hvis du har en hjemmeside eller finder ud af hvordan man gør vil jeg da meget gerne høre fra dig om det...
thomas

Indlægaf AndersB » man jul 09, 2012 4:47 pm

Jeg har haft kontakt med en gut fra den britiske ford owners club, der kan lave en build fil til mig med fartpilot aktiveret. Han tager £25 og jeg går ud fra at han genererer filen så den passer til min fiesta's VIN. Han er hjemme fra ferie i morgen eller onsdag, så det bliver spændende om han kan levere. Jeg mangler stadig en med adgang til en VCM tester der kan hjælpe mig med at uploade. Er det noget du kan klare thomas? -mod lidt godtgørelse selvfølgelig :-)
AndersB

Indlægaf AndersB » tirs jul 10, 2012 7:44 pm

Så er jeg næsten i mål :-)

Jeg har monteret det nye rat med fartpilot kontakterne i dag. Jeg må sige at Haynes værkstedshåndbogen var en stor hjælp vedr. afmontering af rattet og hvordan man skal forholde sig korrekt m.h.t. airbag'en.

Og så har jeg lige modtaget den modificerede asbuild.xml fil, og den ser ud til at være tilpasset mit VIN. Nath, som han hedder, har været meget hjælpsom og sendt et par rigtigt gode guides der forklarer hvordan man tjekker om den nødvendige kabelføring er tilstede omkring ratstammen, og derefter hvordan den nye konfigurationsfil skal uploades v.h.a. fords tester og IDS software.

Så vidt jeg kan se på den originale versus nye fil, er der flippet en bit 2 steder (jeg bad også om at få ambient light aktiveret) og så er der udregnet en ny checksum. Hvis det virker synes jeg at de £25 som Nath tager, er en rimelig pris.

Så er der nogen her inde med en Ford VCM tester der har lyst til at hjælpe? Jeg kører til sydtyskland på fredag og kunne *rigtigt* godt tænke mig fartpiloten aktiveret til turen! :-)

Nath's kontakt mail kan ses i slutningen af den her youtube video:
http://www.youtube.com/watch?v=DpKRoaFTNrg
AndersB

Indlægaf AndersB » ons jul 11, 2012 12:54 pm

bojensen skrev:Hvad er ambient light??

Det er en feature titanium modellerne har, der sidder et rødt LED-bånd inde i det lille rum foran gearstangen og sprækken over handskerummet der giver indirekte belysning, samt to LED i ved loftslyset der giver et svagt orange lys ned over midterkonsollen om aftenen. Selve LED'erne er ikke monteret på min trend-model, men på nogle tidlige modeller (inkl. min :-) ) er kablingen ført så det kan eftermonteres hvis man kan finde delene hos en hugger, eller køber dem hos ford.

Billede

Billede
AndersB

Indlægaf thomas » ons jul 11, 2012 8:39 pm

Anders jeg kan desværre ikke hjælpe dig med en org. tester... Min chef er ikke glad for at låne tester ud af huset...
thomas

Næste

Tilbage til Tips og Tricks