Støj fra bagakslen igen, igen, igen....

Teknik hjørnet.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

Støj fra bagakslen igen, igen, igen....

Indlægaf HOSDK » søn jul 08, 2012 11:13 am

Jeg har en Mondeo MK3 (2,5 V6 / Duratec VE) fra 2006.

Jeg har haft RIGTIG mange problemer med støj fra bagakslen, som diverse Ford-værksteder ikke har kunnet få styr på.

Støjen kommer kun, når jeg kører over skarpe, stødende ujævnheder (fx kloakdæksler) og f.eks. på brosten.
"Bløde" ujævnheder såsom fartbump er normalt ikke nok til at udløse lyden.

Støjen kan nærmest betegnes som en plonk-lyd, der er meget irriterende at høre på, især når man som jeg er lidt
hysterisk hvad angår støj i bilen :D

Her er lige i kronologisk rækkefølge, hvad der er sket indtil nu.

For ca. 2 1/2 år siden begyndte det. Støjen var som ovenfor beskrevet.
Ifm. et service nævnte jeg ovenstående for Ford-værkstedet, som godt kunne høre støjen og de skiftede begge de bagerste tårnlejer.
Da jeg kørte hjem fra service var lyden væk, men dagen efter på vej til arbejde var den gal igen, og støjen var tilbage.

Ford-værkstedet fik bilen ud igen, og efter hvad jeg forstod på værkfører var det eneste de gjorde, at pille tårnlejerne ud igen
og smøre dem og sætte dem i igen.

Dernæst var der ro i ca. et års tid. Herefter kom støjen så tilbage igen. Så vidt jeg umiddelbart kan høre er støjen den samme.
Støjen er mest tydelig fra venstre side af bilen, men kan tydeligt høres i begge sider fra bagakslen.

Jeg har herefter kørt rundt med støjen i en længere periode.

For nylig var jeg på et andet Ford-værksted, hvor en mekaniker tog en tur i bilen, og han kunne også tydeligt høre støjen.

Han var overbevist om, at det var støddæmperne som var problemet, så de blev skiftet formedelst en omkostning på ca. 3.700 kr.
inkl. en stabilisator som også blev skiftet pga. den var rustet fast.

Udskiftningen af støddæmperne hjalp ikke det mindst - jeg vil næsten sige det er blevet værre.

Iht. værkfører på det Ford-værksted, hvor jeg fik skiftet støddæmperne, har man tjekket stabilisatorer og bøsninger, som man ikke
umiddelbart kunne finde fejl / defekter på.

Jeg er nu nået så langt, at jeg overvejer at sælge bilen fordi jeg ikke gider at høre på støjen mere og Ford-værkstederne er åbenbart for
inkompetente til at løse problemet.

Jeg ved godt, at det er vanskeligt med en fjerndiagnose her på et forum - men hvad ville i gøre i mit sted? Få kigget på tårnlejerne igen, igen?

Hvis stabilisatorer og bøsninger er tjekket og der er nye støddæmpere isat, hvad kan så ellers forårsage støjen? Det kan vel næsten kun være tårnlejerne igen?

På forhånd tak for inputs og kommentarer
HOSDK

Re: Støj fra bagakslen igen, igen, igen....

Indlægaf thomas » søn jul 08, 2012 5:14 pm

Hvor kommer du fra?
Ved du om det er org. bagfjedre der sidder på den?
thomas

Indlægaf zky » man jul 09, 2012 8:50 pm

Jeg antager at bilen IKKE er en stc. - kødbenene bag på mondeo 3 er meget svære at mærke slup i uden at afmontere dem, og da de ikke koster en bondegård, er det er rigtigt godt sted at starte
zky

Indlægaf HOSDK » lør jul 14, 2012 5:06 pm

Tak for jeres indlæg zky & thomas.

thomas:
Jeg kommer fra det sønderjyske (Sønderborg-området). Mig bekendt er der org. bagfjedre, der sidder på den. Jeg har haft bilen siden den var 1 1/2 år gammel, og der er ikke sænkningsfjedre i, så fjedrene bør være originale.

zky:
Det er korrekt, at der IKKE er tale om en stc - men derimod en 4 dørs. (B4Y).
Kødben, er det det samme som stabilisatorer? Jeg ved nemlig, at den ene stabilisator blev skiftet ifm. udskiftningen af støddæmperne, fordi den var rustet fast.
HOSDK

Tilbage til Tips og Tricks