Puma motor i Fiesta

Motor, gearkasse, hjulophæng osv osv.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

Puma motor i Fiesta

Indlægaf RacingFreak » tors jun 07, 2012 10:42 am

Hej Forum,

Jeg er i færd med at undersøge mulighederne for at konvertere min årg. 2000 Fiesta 1,6 Zetec Sport om til en 'Pumesta' med en 1,7 VCT Puma motor. Konverteringen er meget populær blandt Ford-entusiaster i England, og Ford-forhandlere i UK har sågar haft tilbudt konverteringen. Min model Fiesta og Pumaen deler mange af de samme komponenter, bl.a. bremser og undervogn, og kan principielt betragtes som værende identiske i alt, med undtagelse af karosseri og udvalg af motore. Konverteringen kræver derfor få ændringer for at fungere i Fiesta chassis'et, og ydelsesmæssigt er der tale om en effektforøgelse på ca. 20%, hvilket samtidig vil være indenfor de af SKAT, tilladte rammer for tuning/effektforøgelse.
-Alt vel indtil her -

Imidlertid er lovgivningen i England vedr. godkendelse af ombyggede biler naturligvis mindre stringent end her i DK, hvor en godkendelse fra Ford i Danmarks (eller TÜV, Dekra, etc.) vil forudsætte en godkendelse til syn.
Er der nogen i dette forum der kender til lignende ombygninger der er blevet godkendt ved syn i DK eller et andet EU land?

Jeg har haft kontaktet min lokale Ford forhandler, hvor svaret desværre var det jeg havde forventet. Samtidig blev jeg oplyst at Ford Danmark heller ikke er meget bevendte, medmindre man skal have godkendt sin bil så man kan køre med en større campingvogn, eller importeret en Ford fra USA.
Nogen der kan bekræfte dette?

På forhånd tak!

Mvh.

Nicolas
RacingFreak

Re: Puma motor i Fiesta

Indlægaf Bytmand » lør jun 09, 2012 4:11 pm

Vi har pumaen som rallybil og jeg må nok sige at det er en god og sjov motor, men jeg ville nok snakke med shawspeed.com (Jon) om at få dele til dig 1,6er. Den er jo bygget i en puma kitcar hvor de trækker 200+ ud af sådan en motor. Et spær i geardåsen, en ombygget gearkasse og lidt andre stumper, så bliver den fiesta som en raket... plus et besøg hos K.K.autoteknik i skive, det dur.

Karsten
MP-Motorsport.dk
Bytmand
Site Admin

Geografisk sted: Bøgeskoven i Ebberup. Fyns land.

Indlægaf Birnbaum » lør jun 09, 2012 10:15 pm

Kontakt den lokale synshal eller Færdselsstyrrelsen de kan give dig svar på hvad der skal til for at få det godkendt. Du skal nok ikke regne med nogen hjælp fra Ford.
Dog vil du nok ikke kunne komme uden om at skulle tale med skat også da det for dem ikke betyder noget at det er "omkring" 20%. Grænsen er 20% og den overskrider du da din Fiesta er opgivet til 103 hk og Pumaen er 125 hk dvs. en effekt forøgelse på 21,4 %. (eller 21,1% hvis du regner 76 kW iforhold til 92 kW)

Det er værd at undersøge. Giv endelig en melding om hvad resultatet bliver. :geek:
Birnbaum

Indlægaf Bytmand » lør jun 16, 2012 9:17 am

Shawspeed har et 1600 kit. Der kan du selv bestem(pengepungen bestemmer nok) hvor meget du vil tune din bil. Vil gerne hjælpe dig med kontakt og indkøb hvis du har brug for det. Shawspeed er en god ven af rally teamet.
Bytmand
Site Admin

Indlægaf RacingFreak » man jul 02, 2012 4:13 pm

Bytmand skrev:Vi har pumaen som rallybil og jeg må nok sige at det er en god og sjov motor, men jeg ville nok snakke med shawspeed.com (Jon) om at få dele til dig 1,6er. Den er jo bygget i en puma kitcar hvor de trækker 200+ ud af sådan en motor. Et spær i geardåsen, en ombygget gearkasse og lidt andre stumper, så bliver den fiesta som en raket... plus et besøg hos K.K.autoteknik i skive, det dur.

Karsten
MP-Motorsport.dk

At finde tuningsdele til den originale motor er intet problem, og jeg har også kigget på Shawspeed flere gange. En kombination af 4-2-1 manifold (uden kat :o ), andre knaster, noget bomuldsfilter og en omprogrammeret ECU ville nok også give resultater på en 135-140hk. Mine overvejelser har sågar også gået på selv at lave et spjældhus-kit med huse fra en Honda CBR600RR motor, og efterfølgende printe en manifold, da jeg har adgang til en fin 3D printer som kan printe i Acryl..

Eneste lille 'men' ved at vælge den rute, er naturligvis at jeg kommer af med 4-5 gange så mange penge, end hvis jeg vælger Puma-modellen, hvor jeg har et konkret tilbud fra en englænder der tilbyder ombygningskits til omregnet 5000,- (incl. fragt til DK!). Min konklusion er nok at det bliver svært at finde 22hk på en sugemotor på anden måde for små 5000,-

Spær ville ikke være nogen dårlig idé egentlig..

Birnbaum skrev:Kontakt den lokale synshal eller Færdselsstyrrelsen de kan give dig svar på hvad der skal til for at få det godkendt. Du skal nok ikke regne med nogen hjælp fra Ford.
Dog vil du nok ikke kunne komme uden om at skulle tale med skat også da det for dem ikke betyder noget at det er "omkring" 20%. Grænsen er 20% og den overskrider du da din Fiesta er opgivet til 103 hk og Pumaen er 125 hk dvs. en effekt forøgelse på 21,4 %. (eller 21,1% hvis du regner 76 kW iforhold til 92 kW)

Det er værd at undersøge. Giv endelig en melding om hvad resultatet bliver. :geek:

Synshallen henviste mig til Ford Danmark som, indtil videre, mildt sagt har været lidt tunge i det..

Færdselsstyrelsen havde jeg faktisk ikke overvejet - kunne godt tænkes at de var lidt mere åbne, eftersom de forpligter sig til at oplyse om lovgivningen på pågældende område :)

Hvad angår SKAT har du naturligvis ret, også selvom jeg tager udgangspunkt i Zetec SE modellen, som havde 104hk vil jeg stadig lande på den anden side af 20%. De må så have sat apparatet igang for at opkræve mig for 1,35% for meget motortuning...

Bytmand skrev:Shawspeed har et 1600 kit. Der kan du selv bestem(pengepungen bestemmer nok) hvor meget du vil tune din bil. Vil gerne hjælpe dig med kontakt og indkøb hvis du har brug for det. Shawspeed er en god ven af rally teamet.

Det kunne under alle omstændigheder være interessant at forhøre på en pris på forskellige tuningsgrader. Pumaspeed og Pumabuild i England tilbyder i øvrigt også tuningskits - både til 1,6 og 1,7 motorerne.

Pumaen har jeg også altid haft et godt øje til, og havde det ikke været fordi jeg fandt en godt eksemplar af MK5 Fiesta Sport'en med et lavt km-tal til små penge, havde jeg nok allerede købt mig en Puma istedet..

Jeg synes i øvrigt at jeg skylder Jer at fortælle at grundlaget for hele interessen for den ombygning har sit udspring fra to ting:

-Dels at jeg på Zsoc.com kan sidde og se den ene lækre ombyggede Pumesta efter den anden, med den motor som chassis'et fortjener.

-Dels at min gode ven har præcis samme bil som jeg, men at hans desværre er lidt hurtigere end min (hvilket jeg har lidt svært ved at acceptere :D ).

...Noget helt andet er at jeg egentlig er på udkig efter en Lotus Elise S2 at smide nogle penge efter, i håbet om at den kan matche Fizda'ens køreegenskaber :)
RacingFreak

Indlægaf Bytmand » man jul 02, 2012 6:10 pm

Jeg har kun kendskab til Shawspeed. Han har rodet med puma og fiestaer siden de kom frem. Han er freelance for M-Sport, så han virker som en der har styr på det.
5000 kr for et kit? Hvad indeholder det så? Nu ved jeg hvad vi har givet for vores dele den sidste tid, he he

Karsten
24243450
Bytmand
Site Admin

Indlægaf Bytmand » tirs dec 18, 2012 10:14 pm

Drømmer om en fiesta 5 dørs med jyde krog med en puma 1700 maskine i...... Det er jo snart jul, så..... måske smider julemanden lige en ned til mig eller bare bilen og resten ligger jo på lager, he he he..... :D
Bytmand
Site Admin

Tilbage til Tuning