Ny turbo?

Motor, gearkasse, hjulophæng osv osv.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

Ny turbo?

Indlægaf BrianBP » tirs mar 28, 2017 6:43 am

Hejsa.

Jeg har en Focus mk3, 1.6 TDCI fra 12.
For ca 2 uger siden sagde den pludselig "Engine Malfunction" da jeg var ved at accelerer op til motorvejen. Den røg til mekaniker (uautoriseret) hvor han sagde at bilen sagde at det var Lufttryksregulatoren til turboen, så den blev skiftet.

1 uge efter, gjorde den så præcis det samme, igen under acceleration op til motorvejen. Han fik den tilbage og brugte en del tid på at finde ud af hvad der var galt med den fordi at den påstod at der var fejl på fartpiloten, hvilket der tydelig vis ikke var. Til sidst fandt han fejlen. Han forklarede mig, at det var en ventil ude ved turboen som åbner op når turboen er max presset, og den sætter sig så fast i den åbne position, så turboen ikke får noget luft. Men man kan lige daske til den med en skruetrækker og så falder den på plads igen. Desværre siger han at den ikke kan købes i løs vægt, så hele turboen skal skiftes. Det syntes jeg lyder meget voldsomt når det hele virker perfekt, når man bare ikke presser bilen så den ventil åbner.

Jeg ville uploade et billede så i kan se placeringen, men jeg kan ikke lige få billedet ned på 10 bytes i størrelse, som der er max :o
Der sider et skjold som der ser ud til at beskytte turboen, ventilen sidder lige til højre for det, inde bag et mindre rør. Det er fuld tilgængeligt forfra.

Er der nogle som evt kan forklare mig hvad den ventil hedder, og om det virkelig kan være rigtigt at den eneste løsning er en ny turbo? Kender nogle et trick, så man kan fikse problemet uden at bruge 10.000,- på en periodisk fejl?
Jeg er ikke helt ukendt med motorer, men lige turbo er jeg ny med.

Mvh. Brian
BrianBP

Tilbage til Tuning