Knækket krumtapbolt på S-max

Teknik hjørnet.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

Knækket krumtapbolt på S-max

Indlægaf Trommeslageren » tirs nov 17, 2015 10:03 pm

Hjæælp

Krumtapbolten på min S-Max 2.0 diesel knækkede da jeg var ved at afmontere remhjulet ved tandremsskift. bolten sad meget godt fast, men løsnede sig ved hjælp af lufttryk-nøgle og kom ca. 15 mm. ud hvor efter det sagde "ping" og så knækkede den sgu'.....!

Det er en s-max årg 2009 ( model 2010 ) 140 hk. diesel manuel gear.
det er 1. gang der skal skiftes tandrem, så bolten må være fabriksmonteret.

Det må da ikke kunne ske....!

Hvad skal jeg gøre? nogen ideer til firmaer der kan styre en udboring 100% mens motoren sidder i bilen?

kan kun komme på Viborg cylinderservice, men ved ikke om de kan.

Er der chance for kulance fra Ford på sådan et tilfælde? ( svag bolt, som ellers skulle være hærdet nok til at kunne holde)

Andre lignende tilfælde?

håber nogen kan hjælpe. på forhånd tak

venlig hilsen

Dennis Boel tlf.: 61681497 mail: dennismusik@gmail.com
Trommeslageren

Re: Knækket krumtapbolt på S-max

Indlægaf HCS » man jan 04, 2016 3:25 pm

Fik du løst problemet?
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Brugeravatar
HCS

Geografisk sted: København

Indlægaf Trommeslageren » søn jan 08, 2017 12:32 am

Hej Igen

lige en follow-up

Jeg anskaffede mig nogle specialhærdede bor igennem Carl Ras Beslag i Holstebro, som de fik hjem fra deres afd. i Herlev tror jeg det var
og noget skærepasta

Min mekanikerven og en dygtig smed smed dytten op på liften og sled og sled så og med rigelig pres, skærepasta, langsomt omdrejningstempo på boremaskinen, STOR tålmodighed og sikker hånd at udbore resten af bolten (der var ca. 30 mm tilbage som sad ret langt inde)
De knækkede og sled en håndfuld af disse specialbor op og smadrede også en lidt dyr special-udtrækker som smeden havde.

Det lykkedes dog til sidst at få boret så meget bolt ud (uden at bore off center og skade gevindet), at de til sidst kunne få resterne af bolten ud med en snittap.

Den originale bolt som Fordfabrikken havde monteret har siden bilen rullede af båndet haft en lille fejl eller revne som derved gjorde den for svag til at kunne tåle at blive tvunget ud at "luft nøglen" ved bilens 1. tandrem-skift og havde også rester af locktite på sig, det skulle Ford måske ikke ha' gjort. :cry:

Men i med en ny original Fordbolt til ca. 36 kr. og ud at køre igen

Har pt. trillet 40000 km. uden problemer siden "den trælse krumtapbolt-dag" :mrgreen:

Krydser fingre for at andre med samme problem også er heldige og redder deres Dieselkværn.

Hilsen

Trommeslageren
Trommeslageren

Indlægaf HCS » ons jan 11, 2017 11:33 pm

Godt at du fik det ordnet! Det lyder som hårdt arbejde.

Anbefales det normalt at skifte bolten ved hvert tandremsskift? Uanset hvad, så er det nok at foretrække, så risikoen for at stå i din situation mindskes.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Brugeravatar
HCS

Geografisk sted: København

Tilbage til Tips og Tricks