Verifikation af tandrem udskift

Teknik hjørnet.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

Verifikation af tandrem udskift

Indlægaf JesperChristensen89 » søn mar 20, 2016 4:44 pm

Hej Ford Klub,

Jeg håber der er nogen gode teknikere herinde der kan hjælpe mig lidt!

Jeg har i efteråret købt en nysynet Ford Fiesta fra 2005, hvor køber fortalte mig at tandremmen, samt mange andre ting blev skiftet op til syn.
Jeg har sidenhen slået hovedet i en mur et par gange på grund af bilen, som jeg ikke synes var i den stand han fortalte mig, og alene det at servicebogen var tom havde måske været tegn nok :cry:

Jeg er blevet bekymret for hvor vidt den tandrem er skiftet eller ej - bilen har nu gået 110.000 km, og hvis ikke den er blevet skiftet, så er det i hvert fald ved at være tid.
Jeg kan ikke finde nogen klistermærker eller andet der kan bekræfte at den er skiftet, og som sagt er servicebogen tom.

Min kæreste og jeg er bosiddende i København, begge studerende på DTU i Lyngby og har begge vores familier i Jylland som vi ofte besøger, og kan derfor ikke undvære bilen, men samtidigt har vi heller ikke råd til bare at gå til en mekaniker og få skiftet tandremmen - det er simpelthen over vores budget.

Kan man på nogen måder verificere hvor vidt en tandrem er blevet skiftet? Den burde vel enten være helt ny, eller godt 10 år gammel? Jeg ved intet selv om biler, så beklager hvis det er et tåbeligt spørgsmål.

Med håbefulde hilsner
Jesper Christensen
JesperChristensen89

Re: Verifikation af tandrem udskift

Indlægaf HCS » tors mar 31, 2016 8:58 am

Ved tandremskift sætter man ofte en label i motorrummet, der fortæller hvornår det er gjort. Hvis der ikke er nogen label i motorrummet, notat i servicebogen eller en regning på udskiftning, så har du kun sælgers ord for det.
Du kan evt spørge hos Ford om de har skiftet noget på bilen på et tidspunkt. Måske har de informationer liggende stadigvæk.

Hvilken motor har bilen?
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Brugeravatar
HCS

Geografisk sted: København

Indlægaf JesperChristensen89 » tors mar 31, 2016 11:31 am

Hej,

Mange tak for dit svar! Jeg tror jeg er nået til den konklusion at tandremmen må udskiftes. Jeg har forhørt mig hos en par mekanikere i København, og det er tilsyneladende en operation der koster en halvanden måneds SU :-(
Motoren er en 1.4 fra 2005.

Mvh
JesperChristensen89

Indlægaf HCS » tors mar 31, 2016 2:22 pm

Mit umiddelbare gæt er, at et tandremsskift koster i størrelsesorden 3.000,- (+/-).
Hvad priser har du fået?
Brugeravatar
HCS

Indlægaf JesperChristensen89 » tors mar 31, 2016 2:48 pm

Hej,

De priser jeg har fået har alle ligget på +5.500,-
Det er en skam der er så langt til Jylland :-)

Mvh
Jesper
JesperChristensen89

Indlægaf HCS » tors mar 31, 2016 9:39 pm

Ja, det lyder dyrt. Også en del dyrere end jeg ville forvente med en 1.4 benzinmotor. Det burde kunne findes billigere, også i Københavnsområdet.

Prøv også at undersøge om det er billigere (og muligt) at få skiftet den i forbindelse med et familiebesøg i Jylland.
Brugeravatar
HCS

Tilbage til Tips og Tricks