ford focus 2002

Teknik hjørnet.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

ford focus 2002

Indlægaf bovonqualen » ons mar 02, 2016 9:24 am

hej , jeg har en ford focus 1.8 tdci - duratorq.
den anden dag hvor jeg holdt i tomgang lugtede det af dielsel. kørte et par hunderede meter og stoppede bilen. der kom en lyd som fra en pumpe, der fortsatte i ca. 30 sekunder, hvorefter den langsomt blev svagere.
derefter skete det ikke umiddelbart igen.
et par dage efter kom det igen og på et tidspunkt lagde jeg mærke til den havde dryppet lidt diesel, men det er kun den ene gang hvor det har dryppet så jeg har kunne se det, ellers har der ikke være synlig diesel spild.
der er ingen forskel i om bilen er varm eller kold.
det kommer sporadisk.
lyden har jeg lokaliseret til at komme fra området under/bag ved brændstof filteret i motorrummet, længest ind imod kabinen modsat føreside.
bilen køre ellers fint som den plejer.

er der nogen der har en ide om hvad det kan være, hvis der er nogen der har et hurtigt svar vil jeg værdsætte det, da jeg har lånt et værksted i morgen for at se om jeg kan finde ud af hvad det er, har dog 80 km derned så vil jo gerne vide om det er noget alvorligt inden jeg køre så langt og for at kunne se på det når jeg har værksted til rådighed, da det er lidt koldt at ligge ude på jorden. :-)

uden at jeg ved ret meget om diesel motor, vil jeg gætte at der er noget utæthed i diesel systemet og den pumper videre efter der er slukket for at opretholde tryk på systemet....? men det er blot min antagelse ud fra lyden og er ret sikker på jeg nok tager fejl.
den samme lyd er der i 1-2 sek. når man slukker bilen - inden den begyndte på det i længere tid.
det er lidt ligesom når køler blæseren køre en kort stund efter man har slukket når bilen er varm, men bare et andet sted fra.

det der er påfaldende for mig er at den køre videre efter at bilen er slukket, så det kan kun være noget der er elektrisk, hvor jeg tænker at det udelukker en del ting, men hvad er der så tilbage....?

håber der er nogen der kan hjælpe med lidt viden.

mvh. Bo
bovonqualen

Re: ford focus 2002

Indlægaf bovonqualen » lør mar 05, 2016 11:50 pm

det tænkte jeg på, men bilen har ikke oliefyr.....ellerhar den..?
der er ikke noget inde i kabinen der indikere at den skulle have oliefyr, men under bilen er der
sådan en lille ekstra "udstødning" der sidder lige bag motoren og går op til en "boks" der sidder lige midt bag motoren. det ligner et olie fyr, men det passer jo ikke med at der ikke er noget styring til den inde i bilen. det ligner ikke noget der er eftermonteret, så ved det ikke.

men oppe lige til højre for brændstof filter, på en af brændstof slangerne sidder der en lille/noget der ligner en El pumpe, slangen går videre ned til den boks - som kunne være et oliefyr..men som nok ikke er det..?

talte med en der foreslog flg. at focus er udstyret med et system der modvirker at man løber så meget tør for brændstof, at systemet skal luftes ud, den afbryder brændstoffet inden eller et eller andet. der skulle der sidde en envejs ventil på en retur slange, at hvis den nu ikke lukker ordentligt, så kunne de tænkes at den pumpe jeg har fundet er en del af det system og den ihærdigt prøver at opretholde tryk på systemet, men hvis ventilen er utæt pumper den bare løs uden effekt.

jeg er meget i tvivl om hvordan det virker på sådan en motor/bil, da jeg syntes det hele ser underligt ud og jeg er ellers ret vant til at rode bil, så det plejer ikke være fremmede for mig at løse problemer. tænker blot her at jeg helst vil undgå alt for meget at begynde at skifte ud fra en ende af hvad det måske kunne være - uden at jeg først har forhørt mig lidt rundt om der er nogen der har lidt viden om de forskellige ting eller ideer til hvad det kan være.
bovonqualen

Indlægaf bovonqualen » lør mar 05, 2016 11:52 pm

var iøvrigt nede og rode med bilen, skiftede brændstof filter og tjekkede for utætheder alle de steder jeg kunne. og alt ser fint ud. kunne heller ikke finde ud af hvor den havde dryppet fra - den gør det stadig og når det sker lugter det stadig voldsomt af diesel.
bovonqualen

Indlægaf bojensen » man mar 07, 2016 9:36 am

Den har olie fyr. der kan være et defekt gløde rør i den.
bojensen

Geografisk sted: Holstebro

Indlægaf bovonqualen » fre mar 11, 2016 1:44 pm

så er jeg nødt til at spørge lidt videre, det også både ligner og lyder som et olie fyr. i min verden er et oliefyr noget man kan tænde og slukke for, men som jeg har forstået det, er det et oliefyr der hjælper til med at få motoren varm...? og derfor er der ikke nogen muligheder for at styre oliefyret.??

nu har jeg også oplevet lidt flere ting med problemet, jeg har set at det er den "lille" udstødning til fyret der drypper dielsel ud af.
nogle gange står der en masse røg ud, går ud fra det er når det lykkedes at tænde, at den så har lidt for meget dielsel at brænde af eller noget lign.
men hvis der sidder gløderør i olie fyret, kan de så skiftes eller er det hele enheden der er kaput.

det der genere mig rigtig meget er at jeg intet kan finde om sådan et fyr uanset hvor jeg kigger om det er i haynes bøger, på nettet eller andre vejledninger, står der intet. der er derimod mange andre der har elektrisk varmning at kølevandet, hvor der sidder gløderør i, men ikke et ord om olie fyr nogen steder.
det nærmeste jeg har fundet ud af er at der står at det er en speciel udgave der er alvet til det skandinaviske marked, men ikke noget om hvad forskellen er.

lige nu er jeg lidt frustreret for jeg vil gerne lave det, men ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. udover at køre videre med det indtil videre.

er der mon nogen mulighed for at slå det fra/ slukke. må vel kunne afbryde brændstof og strøm til fyret. bilen køre vel fint uden.
bovonqualen

Tilbage til Tips og Tricks