C-max diesel, dårlig motorgang, kan ikke holde tomgang, sort

Teknik hjørnet.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

C-max diesel, dårlig motorgang, kan ikke holde tomgang, sort

Indlægaf BS-aars » ons okt 29, 2014 7:12 pm

Hej

Jeg har en C.max 1,6 tdci 155.000 km, for ca 14 dage siden tog den pludselig rigtig mange omdrejninger uden at jeg rørte speeder.

Jeg drejede promote nøgle og fik hente til værksted, den kørte nogle sekunder efter jeg havde fjernet nøgle.

Jeg troede i førte omgang at det var turbo der var stået af, de målte dog ladetryk og kunne konstanter at den kørte med fint ladetryk- den viste heller ikke nogle fejl i udlæsning - de skiftede dog luft mængde måler samt fik skiftet olie mv.
3 dage efter begyndte den at rulle lidt mærkeligt i motor og havde svært ved at tage gas i 3-4 gear hvis jeg trådte speeder i bund- plusdeslig tog den ved og kom op i fart, men den føltes som om den ikke køre optimalt.

PÅ værksted igen.
Jeg bemærkede over for dem at den tikkede så mærkeligt fra motor, især ved koldstart.
De kunne ikke finde fejl, og syntes ikke den lød underlig- de har kørt tur i den, men meldte den at den ikke fejlede noget.
Jeg hentede, men kørte Ca 500 meter hvor jeg mærkede at den stadig ikke tog mod gas, og sagde underligt, vendte om, mekaniker kørte med og gav mig ret i at den tikkede samt at den ikke tog gas som den skulle.
Med motorhjelm åben konkludrede han at det nok er kæde der skal skifte hvis den er blevet slap.
På vej hjem stoppede jeg efter et par km. den kunne så slet ikke komme i gang igen- jeg startede, men den gik ud lige så snart den fik lidt gas, meget sort røg.
Tilbage på værksted - de fik fejl på knastføler, den er skiftet, men det hjalp ikke, de har prøvet at blænde egr, men her var heller ikke fejl, de har samtidig prøvet at give den føde for at se at det ikke var diesel tilgang, heller ikke dette hjalp.
nu mener de at det måske kan være nøgle der ikke låser startspær ordentlig op- det må vi prøve imorgen?
den er stadig på værksted- er der nogle der har nogle gode ideer hvad der driller?
BS-aars

Tilbage til Tips og Tricks