Mondeo Diesel ryger sort.

Teknik hjørnet.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

Mondeo Diesel ryger sort.

Indlægaf Hansencl » lør sep 01, 2012 9:02 am

Hej

Vi har lige købt en Mondeo fra 2006, en 2,0 TDCI 130 Hk.
Problemet er at jeg syntes den ryger helt vildt sort røg når den skal arbejde, har prøvet med div. rensevæsker i tanken, og forhandleren har renset EGR ventilen, men den ryger stadig....
er der mon nogen som har en ide om hvad der kan være galt ? , jeg syntes det er lidt flovt at køre i den når de stakler bagved bliver lagt i sort røg :-)

Hilsen
Claus
Hansencl

Re: Mondeo Diesel ryger sort.

Indlægaf thomas » lør sep 01, 2012 10:05 am

Har du tjekket turbo slangen mellem intercooler og EGR-ventilen ikke er revnet? Det er et kendt problem på denne model...
thomas

Indlægaf Hansencl » søn sep 02, 2012 10:06 am

Nej , jeg har ikke tjekket slanger, gik ud fra at forhandleren har tjekket... men ved det ikke.
jeg har talt med en hos Ford, han mener at indsugnings manifold skal renses.

hvordan kan jeg tjekke slangerne ?

Hilsen
Claus
Hansencl

Indlægaf thomas » søn sep 02, 2012 11:12 am

Mærk på slangen om den er revnet...
thomas

Indlægaf Hansencl » fre sep 07, 2012 8:26 pm

Ok ok ... slanger er ok , men den ryger stadig ... hmmm ... må jo nok leve med det, har ikke lyst til at sende den på værksted og betale en formue på det.
er der andre tips hvor jeg kan lede efter fejl ?
Hansencl

Indlægaf Hansencl » man dec 03, 2012 8:38 pm

Ja så er jeg tilbage igen, stadig med samme problem...Bilen ryger STADIG sort :-( , jeg har fået renset EGR ventl, renset indsugnings manifold, og har haft rensevæske i tanken 4 gange nu.....ligemeget hjælper det..... der var kun 2 dage efter rensning af manifoldet at jeg syntes det ikke var så slemt, men så kom det tilbage.

er der ikke nogen som har en ide hvad der kan være galt, er led og ked af min ellers ny købte Mondeo, ved ikke hvad jeg skal stille op med den.

please help :-)
Hansencl

Indlægaf Bytmand » man dec 03, 2012 10:40 pm

En gang dyse rens, drop 5 og 6 gear ned til købmanden. Hold den til hver dag (ikke bundgas :lol: ) hver tankning tilsæt bell add adtive. Måske kører den lidt mindre på literen, men du sparer lidt på turen ned til ford... :lol: og tjek da lige luft filteret og evt om vacum slange til wastegaten ikke er i klemme ved luftfilterkassen, he he
Bytmand
Site Admin

Geografisk sted: Bøgeskoven i Ebberup. Fyns land.

Indlægaf Hansencl » tors dec 06, 2012 8:21 pm

Hej igen

har prøvet med div. rense væsker , bruger aldrig 6 gear under 100 km/t , luftfilteret ser godt nok lidt mørkt ud i den nederste del, prøver at skifte det og tjekker slanger.

hvor kan man købe det Bell rense væske ?

kan det virkelig være rigtigt at en moderne diesel bil skal ryge så meget ???? , jeg kan jo ikke se billygter bag mig når den får lidt at leve af fra start i krys... og det er ikke bare en sky... det bliver ved med at vælte ud med kul sort røg indtil jeg letter på gassen :oops: ... jeg syntes det er mega flovt og synd for de stakler som er bag mig , skal jeg bare leve med det når man nu godt kan lide Ford ????
Hansencl

Indlægaf Technic » man dec 17, 2012 10:26 pm

Hejsa.

Jeg har haft de samme problemer med min mondeo Stc. TDCI 130 HK 2004 200.000 Km

Min mondeo har også tidligere lavet en seriøs røgsky og som du skriver så bliver man helt flov over at den ryger så meget.

Løsningen for mig har været at spærre EGR Ventilen med en blændpakning. Du kan prøve at afmontere din Egr ventil og se hvor meget sod og skidt du kan skrabe ud af den, og så forestille dig hvordan resten af indsugningsmannifolden ser ud. Min mondeo kunne til sidst ikke synes pga. forurening og den lagde hele p pladsen ved synshallen ind i tyk røg. Men efter en motorrens og spæring af EGR så klarede den sig fint gennem syn.

EGR ventilen blander kold og fugtig indsugningsluft med varm udstødningsgas fyldt med sodpartikler og dette sætter sig i indsugningen og når den så skal arbejde suger den skidtet med ind i forbrændingen og dermed kraftig røg. Ud fra et miljømæssigt synspunkt er EGR sikker godt men bare ikke for vores motorer.

På min mondeo fra 2004 er der ingen ledning på EGR ventilen og jeg har ikke fået motorfejl på instrumentbrædtet, men jeg har en kammerat der har en model 2007 hvor der er elektronik på EGR ventilen og han kører pt. med en motorfejl men det har jeg hørt at man kan løse ved at bore et lille hul i blændpakningen og øge hullet i størrelse indtil den kan registrer et flow. Start med et 3 mm hul og fortsæt indtil fejlen forsvinder.

Jeg har pt. ikke kunnet finde info om at det kan skade motoren at spærre EGR ventilen, men kun artikler om hvor dårligt det er for motoren

Håber du kan bruge min info
Technic

Indlægaf Hansencl » tirs jan 15, 2013 9:35 pm

Technic skrev:Hejsa.

Jeg har haft de samme problemer med min mondeo Stc. TDCI 130 HK 2004 200.000 Km

Min mondeo har også tidligere lavet en seriøs røgsky og som du skriver så bliver man helt flov over at den ryger så meget.

Løsningen for mig har været at spærre EGR Ventilen med en blændpakning. Du kan prøve at afmontere din Egr ventil og se hvor meget sod og skidt du kan skrabe ud af den, og så forestille dig hvordan resten af indsugningsmannifolden ser ud. Min mondeo kunne til sidst ikke synes pga. forurening og den lagde hele p pladsen ved synshallen ind i tyk røg. Men efter en motorrens og spæring af EGR så klarede den sig fint gennem syn.

EGR ventilen blander kold og fugtig indsugningsluft med varm udstødningsgas fyldt med sodpartikler og dette sætter sig i indsugningen og når den så skal arbejde suger den skidtet med ind i forbrændingen og dermed kraftig røg. Ud fra et miljømæssigt synspunkt er EGR sikker godt men bare ikke for vores motorer.

På min mondeo fra 2004 er der ingen ledning på EGR ventilen og jeg har ikke fået motorfejl på instrumentbrædtet, men jeg har en kammerat der har en model 2007 hvor der er elektronik på EGR ventilen og han kører pt. med en motorfejl men det har jeg hørt at man kan løse ved at bore et lille hul i blændpakningen og øge hullet i størrelse indtil den kan registrer et flow. Start med et 3 mm hul og fortsæt indtil fejlen forsvinder.

Jeg har pt. ikke kunnet finde info om at det kan skade motoren at spærre EGR ventilen, men kun artikler om hvor dårligt det er for motoren

Håber du kan bruge min info

Hejsa
Tak for din input, jeg har ledning på min EGR, der hvor je købte bilen har de renset EGR ventilen OG haft afmonteret insugningsmanifold og har renset dette ( det siger de hvertfald at de har gjort, og det var også aftalen... men jeg tvivler på at de har gjort det )
jeg har lige skiftet luftfilter..og det har hjulpet en smule på det, men den ryger stadig..
vi har lige været på en lang køretur, der gik den 16,2 km på liter..så det virker jo ok, men så snart jeg trykker til den... så er der dømt kul sort røg lige så længe jeg holder spade på....

nu har jeg ikke gjort så meget nu hvor kong vinter er her...men jeg har lage mærke til at den nederst slange lige ved indgangen til intercooleren fra turboen er meget oileret udvendig...og der er ligesom ikke noget som kan dryppe ned på denne slange.... så hvor kommer denne oile fra ???? ....
Hansencl

Næste

Tilbage til Tips og Tricks