Hjæælp - Den berygtede blinkende gødelampe!!!

Teknik hjørnet.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

Hjæælp - Den berygtede blinkende gødelampe!!!

Indlægaf Hellerup » man jan 30, 2012 4:55 pm

Hej Alle.

Jeg håber nogen kan hjælpe, da jeg selv er ved at give op. Min Mondeo MK3 2.0TDCi 130HK fra 10/2006 er blevet pigesur, og har lavet nogle forskellige krumspring den sidste måned. Det hele starter med at den nulstiller instrumenterne og alle lamperne lyser - mens dette står på, kan man ikke give gas eller tage gassen af, og det varer mellem 3 og 5 sekunder. Dette har den gjort 2 gange. For en uge siden gik det så helt galt. Hele dagen havde den været lidt sær, og ville ikke tage gassen fra bunden ved almindelig kørsel, og havde noget tændingsbanken hvis man pressede den under sejtræk - virker lidt som en gammel karburatorbil, der får enten for lidt eller for meget benzin, når man træder pedalen i bund ved lave omdrejninger. Da vi holdt og ventede på at skulle i vaskehallen, stod bilen i tomgang og døde pludseligt med den berygtede blinkende gløde lampe i instrumentbordet. Efterfølgende ville bilen ikke starte, og jeg måtte bugsere den ind i vaskehallen i 2. gear på starteren. Den ville heller ikke starte da den var nyvasket, og DAH måtte hente skidtet. Da vi kommer hjem på matriklen, ville jeg være venlig at køre den af rampen med starteren og så sprang den igang! Da jeg stoppede den for at prøve at starte den igen, blinkede glødelampen igen da jeg satte tænding på og den startede ikke. Jeg vidste at dyserne var slidte, og de var allerede indkøbt for at skulle skiftes ASAP alligevel, så de blev skiftet og programmeret ind i ECUen. Da vi tog fejlkoder ud af ECUen, viste den 'Railtryk uden for normalområde', 'Railtryk for højt' og 'Differenstryksensor uden for normalområde'. Vi slettede fejlkoderne og bilen kørte tilsyneladende fint, bortset fra at den stadig ikke trækker ordentligt fra bunden når man skifter gear ved almindelig morfar kørsel. Jeg trak stikket af til luftmassemåleren, og så trak den fint og jeg havde noget at give skylden. Samme dag kørte jeg ca 60km uden problemer, og var klar til at skifte luftmassemåleren. Dagen efter starter jeg bilen, og når at køre 800m inden den dør, og må slæbes hjem da den blinker i glødelampen og ikke vil starte. Den får lov at stå, og jeg prøver efter ca 15 minutter at sætte tænding på, men den blinker stadig i glødelampen. Jeg støvsuger Nettet, for at finde andre med samme problem, men der er ikke nogen der er identiske. Mange mener knastføler eller krumtapføler, og enkelte snakker om stelforbindelser. Jeg tager ud til Ford, køber en knast og en krumtapføler og skifter dem om aftenen. For at være sikker, renser jeg stelforbindelserne under batterikassen og EGR ventilen. Jeg sætter stikket på luftmassemåleren igen, da det jo nok ikke var den alligevel. Jeg kører til mekkeren for at få læst fejkoder ud, og den har lagret de samme fejl som sidst, som følge af det stop den havde dagen før. Vi sletter fejlene, og bilen kører herefter i 2 hele dage uden at slå en skid forkert - MEN... På andendagen om aftenen, så er den gal igen. Den trækker ikke ordentligt fra bunden igen, og jeg kører til mekkeren for at få taget fejl ud - ingen fejl lagret! Da jeg skulle køre fra ham igen starter jeg bilen, men den når ikke at komme ordentligt igang inden den dør. Jeg skynder mig at få fat i ham igen, og den har lagret de samme fejl som sidst med Railtrykket og differenstrykføleren. Denne gang kunne differenstrykføleren ikke slettes. Jeg tager hjem og laver en blændplade til EGR-ventilen, og når at køre 50 meter efter start, inden den dør. Kan ikke starte igen, og jeg prøver at tage stelpolen af i 5 minutter - hjælper ikke, prøver så at blive rigtig sur - tænding af/på 20-30 gange, kører lidt med starteren ind imellem, og til sidst kommer der liv i den. Jeg kører 25-30km og jeg stopper motoren, for at besøge nogen i 30-45 minutter. Da jeg vil starte den igen, blinker glødelampen med det samme tændingen kommer på, og det er det samme cirkus med at forsøge at sætte tænding på/af 50 gange og køre lidt med starteren en gang imellem, og til sidst slår den igang! Jeg har haft ledningsnettet til ICUen ude og haft det klippet op, da jeg havde en mistanke om at det kunne være en overgang inde i nettet, men der er intet at se på det. Railtryk er OK, og trykregulator på højtrykspumpen har været ude og blæst igennem. Bilen blev i går kørt til mekkeren for at få lavet en skade i bagskærmen, efter at jeg har være ved at gemme en 30x30cm pæl derinde, og da jeg kørte den derover i går VAR DER SLET INGEN TING!!! Jeg er ved at tro på en styreenhed der kan have fået fugt, eller noget i den retning. Jeg er uddannet autoelektriker, men er ikke i branchen mere - har dog stadig nogle tråde at trække i, men der er ikke mere hjælp at hente. Håber nogen herinde kan give mit humør et lille løft, for jeg giver snart op :-(

Status:
Nyt batteri monteret i december.
Nyt brændstoffilter + luftfilter.
Alle 4 injektorer er udskiftede, og programmerede.
EGR-ventil renset.
Knast- og krumtapføler udskiftede.
Tryk på rail er kontrolleret - 275-325 bar i tomgang, 750-800 bar ved 2800-3000omdr og 1200-1500 bar ved spontan pedal-to-the-metal.
Ledningsnet til injektorer, railtryksensor etc er visuelt gennemgået, og fundet OK.
Ladespænding ligger mellem 14.6V og 14.8V - belastet/ubelastet.
/Kristian

10/2006 - Mondeo MK3 TDCi 130HK
Hellerup

Geografisk sted: Randers

Re: Hjæælp - Den berygtede blinkende gødelampe!!!

Indlægaf thomas » ons feb 08, 2012 7:17 pm

Har du tjekket dit railtryk når bilen ikke vil starte?
thomas

Tilbage til Tips og Tricks