Ford Fiesta 1.25 fra 2013 med mislyde fra motor rummet

Teknik hjørnet.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

Ford Fiesta 1.25 fra 2013 med mislyde fra motor rummet

Indlægaf Verner11 » søn apr 12, 2015 9:19 pm

Jeg har en Fiesta fra 2013 der har kørt 51200. Den er på det seneste begyndt at lyde rigtig træls når jeg kommer over 2500 omdr.
Det lyder som en gammel vandpumpe der har et defekt leje. Jeg opdagede fejlen mens jeg kørte og fandt senere ud af at den samme lyd også opstod når jeg holdt stille og gassede motoren op.
Jeg frygtede at der var tale om en defekt symkromessering, men den tanke aflivede jeg ved at koble ud og sætte i første gear uden af slippe koblingen, lyden kom selvom jeg holdt stille og bare gassede op. Ved hjælp af en kammerat fik vi lokaliseret lyde til at komme fra højre side af motorrummet. Lyden er meget gennemtrængende ind i kabinen.
Jeg kikkede under bilen og fandt en anden fejl, nemlig at det leje som højre trækaksel går igennem for at nå ud til hjulet var gået i stykker. Bilen har kørt 51200 tænkte jeg det er sku da alt for tidligt at et leje går til.
Jeg fik fat i et nyt og købte samtidig 3 L. gearkasse olie (Castrol syntrans multivehicle 75W-90). Det tog et par timer at skille ad og samle igen alt inklusiv. Jeg var stadig overbevist om at dette ikke ville fjerne mislyden fra bilen, men nu ødelagde jeg da ikke trækakslen eller gearkassen. Så måtte jeg jo se hvor længde vandpumpen holdte.
Stor var min undren da jeg på vej hjem IKKE kunne lokke mislyden frem, jeg prøvede virke igen og igen at køre motoren fra 2500 - 3500 omdr. Men den var tavs, juhu for det var sku billigere end jeg havde turde tro. Så har din Fiesta en mislyd af skrigende metal der køre mod metal så check lige lejet til højre trækaksel.

Er der nogle her der ved hvor mange km. en sådan Fiesta skal køre før end den skal have ny tandrem ?

Hilsen Verner11
PS: Jeg er stadig skuffe over at jeg skal bruge penge på en bil der har kørt 51200 km.
Verner11

Re: Ford Fiesta 1.25 fra 2013 med mislyde fra motor rummet

Indlægaf bojensen » man apr 13, 2015 8:08 am

Det er da super fejlen er findet. Men så ny en bil, ville Ford da være behjælpelig med kullance.
bojensen

Geografisk sted: Holstebro

Tilbage til Tips og Tricks